28 december 2015

CHOCOLADE-CRÈMETAART


Only baking can give me that feeling...

Onze families wonen niet bepaald om de hoek, dus kerstavond reisden we af naar Zuid-Limburg, om daar met de (schoon)familie de kerstdagen in te luiden. Het is elk jaar weer een gezellige, drukke bedoeling met alle kinderen én kleinkinderen. 1ste Kerstdag zaten we alweer vroeg in de auto richting Brabant voor een kerstbrunch bij mijn broer. We waren ietwat laat, dus werd het voor ons een fijne lunch. Later die dag staken we schuin over om bij mijn vader aan te schuiven voor de gourmet. Mijn vader is niet zo'n keukenprins (helemaal niet erg pap!), dus komt elk jaar de grillplaat tevoorschijn en schuiven we met zijn allen aan om zelf ons eigen vlees en vis op de plaat te leggen. Ik vind dat altijd net zo gezellig en is er tenminste niet iemand die de hele avond in de keuken doorbrengt.

Omdat december nogal een onrustige maand is geweest, wilden we graag 2de Kerstdag heerlijk met zijn drietjes thuis zijn. Voor het dessert 'bakte' ik 's ochtends een chocolade-crèmetaart met een knapperige bodem van oreo koekjes, een heerlijke chocoladevulling met on-top een laagje luchtige slagroom. Ik maakte de taart af met zelf gemaakte meringues en geraspte chocolade. Terwijl Stephan de kalkoen aan het vullen was, maakte ik ondertussen wat foto's van de (half opgesteven) chocolade taart.

Het recept van de taart haalde ik uit het boek 'Zoet & Shoot' van Linda Lomelino, een boek voor bakkers en bloggers. Dit boek heb ik mezelf een tijdje geleden cadeau gedaan en staat vol met lekkers waarbij je alleen al van het kijken naar de taarten gelukkig wordt.

Fijne week!





Zelf meringues maken is niet moeilijk, maar je hebt er wel een klein beetje geduld voor nodig. Meringue bak je namelijk niet, maar droog je in de oven. Ongeveer een uurtje op 100 graden.

Nodig // 2 eiwitten / 100 gr fijne kristalsuiker / snufje zout

Doen // zorg ervoor dat je materiaal vetvrij is / mix de eiwitten met het zout tot het wat stijver begint te worden / voeg nu al kloppend de suiker langzaam toe / blijf mixen tot je stijve pieken kunt maken / vul een spuitzak met het mengsel en spuit ze in gewenste vormpjes op een bakplaat bekleed met bakpapier / 'bak' de schuimpjes in ongeveer een uur af


Geen opmerkingen:

Een reactie posten